Wat doe jij? 

 

In mijn onderneming Blij met je Boekhouding kun je een winst gesprek boeken. Hierdoor heb ik heel veel gesprekken met startende ondernemende vrouwen of vrouwen die al een aantal jaren bezig zijn met ondernemen. Wat mij opvalt als ik met deze vrouwen praat, is de passie en het enthousiasme waarmee zij vertellen over hun bedrijf. 

 

Know how

 

Zij hebben veel know-how en kunnen uren praten over hun specialisme. Toch kunnen zij niet rond komen van deze onderneming en hebben tekort geld. Herken jij je hierin? Je geeft alles en bent heel hard met passie aan het werk om zoveel mogelijk omzet te maken. De klanten staan niet in de rij en een goed salaris aan jezelf betalen lukt niet. Je weet niet hoeveel winst je er nu uiteindelijk uit haalt.  

 

Communicatie

 

Door mijn ervaring weet ik dat winstgevend ondernemen niet alleen over de cijfertjes gaat. Het is een compleet pakket aan verschillende factoren waardoor je winstgevend kunt ondernemen. Dit blog gaat over heldere communicatie, aangezien daar alles mee begint.

 

Expert

 

Als ik aan je vraag:  “Kun je in 1 zin uitleggen wat je doet?“  Dan geef je als antwoord:  “Nee, in 1 zin kan ik dat niet uitleggen want ik doe zoveel.“  Zelf ben ik nogal to-the-point en denk dan:  “Als je zoveel doet, en je bent zelf het spoor bijster, hoe weet jouw klant dan waar jij in gespecialiseerd bent? “ Jouw klant wil weten waar jij goed in bent en waar je expert in bent. De keuze maken waar je echt voor gaat ligt bij jezelf.

 

Ga jij voor een ooglidcorrectie naar een gewone huisarts, of ga je naar een plastisch specialist? 

 

Geld verdienen

 

Als starter ergens mee beginnen gewoon omdat je het leuk vind en denkt er goed in te zijn is ook een antwoord wat ik vaak hoor.  Maar kun je er ook geld mee verdienen? Je gaat jezelf verhuren voor allerlei activiteiten is ook wat ik vaak hoor. Maar duidelijk antwoord hebben wat je precies gaat doen in 1 zin is nodig. Waarom is dit nodig? Omdat je klant moet weten wat jij doet, voordat hij of zij besluit een eerste afspraak bij jou te maken.

 

Dit is wat ik hoor in gesprekken met ondernemende vrouwen in de dienstverlenende sector

 

In 1 gesprek met een startende ondernemende vrouw die 10 minuten ging uitleggen wat zij allemaal gaat doen, kwamen al deze banen aan bod. (best druk in je eentje)

  • Secretaresse
  • Hr manager
  • Office manager
  • Virtual assistent
  • Personal Assistent
  • Hoofd decoratie
  • Directie assistent

 

Concreet

 

Ja, al deze dingen ging zij allemaal (alleen) doen, want dat vond ze leuk en daar was zij heel goed in. Toen ik vroeg wat zij concreet ging doen en wat wil jouw doelgroep? Toen werd het stil. Het is zo jammer als je al die moeite doet en je krijgt geen klanten hierdoor. Daarom wil ik je helpen als je dat wilt en geef tips over winstgevend ondernemen.

 

De communicatie waarin jij aan iemand in 1 minuut kan vertellen wie je bent en wat je doet en wie je helpt en welk probleem jij oplost kan echt in 1 minuut tot de kern. Heerlijk helder duidelijk.

 

Oefenen

 

Mijn tip is om je beter voor te bereiden als potentiële klanten vragen wat je doet. Maak deze opdracht en ga het uitproberen op jouw doelgroep. Dit betekent een zelfonderzoek naar wat jij denkt te willen doen en een doelgroeponderzoek om te kijken wat jouw klanten willen. Als dat duidelijk is kun je deze opdracht doen. 

 

Wie ben je? naam…………………

Wat ben je? 2 of 3 woorden………………. expert

Hoe heet je bedrijf? ……………………….

Wie help je? (ideale klant) ……………………………………….

Wat doe je? In 1 zin:……………………………

Wat los je op? (gevoel)…………………………….

Wat is het resultaat? Bijvoorbeeld: Bespaart tijd en geld, geeft inzicht, rust, winst en vrijheid

Hoe breng je dit? ENTHOUSIAST VOL PASSIE

 

Maak het duidelijk

 

Pas als de communicatie naar jezelf duidelijk is, dan pas is het voor je klant ook duidelijk!

 

Wat heeft je klant nodig?

 

Het allerbelangrijkste is de communicatie naar je klant toe. Het gaat in je communicatie over je klant en niet over jou. Wat heeft je klant nodig? Heb je dat product of dienst klaarliggen? Dan gaan de klanten hoe dan ook komen.

 

Ik hou ervan om eerlijk te zijn en ja, ik draai er niet graag omheen en ben nogal to-the-point.

 

  • Heb je geen of weinig klanten en geeft dit je behoorlijke stress? 
  • Heb je wel omzet en klanten en hou je niets over?

 

Wil je echt geholpen worden, plan dan direct een afspraak in mijn agenda voordat het te laat is. Een keuze zou ook kunnen zijn bij een baas gaan werken, of kies je voor de vrijheid van eigen baas zijn? Alleen jij kunt het tij keren.

Ben jij een ondernemende vrouw in de dienstverlenende sector, coach, trainer en ben je creatief en wil je kiezen voor winstgevend ondernemerschap en daar ook echt een investering voor over hebben?  Op deze link kun je rechtstreeks in mijn agenda een Winst-groei gesprek boeken.

Ik heb hulp nodig!

Wil je in de reactie hieronder laten weten in 1 kernzin wie je bent en wat je doet? Ik ga je een sowieso een reactie terug geven. Mijn netwerk is groot dus laten we contact zoeken met elkaar. Ik kan verandering in je situatie aanbrengen. in deze tijd is de connectie hebben met elkaar heel belangrijk.

Liefs Simona van Leeuwen