Kale Kip – zo houd je slechte betalers buiten de deur

Het gezegde van een kale kip kun je niet plukken is in de zakelijke wereld echt van toepassing.

Helaas zijn er bedrijven die met voorbedachte rade spullen kopen en dan nooit betalen.

Ja, heus deze mensen bestaan echt. Zelf heb ik het in mijn loopbaan vaak meegemaakt en ken de klappen van de zweep.

Niet thuis

Bij een bedrijf waar ik ooit voor heb gewerkt was er een klant die de factuur niet betaalde. Omdat ik verantwoordelijk was voor de administratie was ik ook verantwoordelijk voor klanten die niet betaalden. Het kwam er op neer dat ik maar moest zien hoe het geld binnen kwam.

Zo hadden we iets geleverd aan een nieuwe klant. Voor alle nieuwe klanten gold ‘eerste keer vooruit betalen’. Dat was bij deze klant niet goed gegaan. De artikelen waren geleverd terwijl er nog niet was betaald. We verzonden achteraf de factuur naar de opgegeven klantgegevens. Toen de factuur na verloop van tijd, herinneringen, aanmaningen en bellen nog niet werd betaald gingen we over op een incassobureau met een gerechtsdeurwaarder. Daar kwam de aap uit de mouw. De tenaamstelling bleek een lege eenmanszaak. De vrouw van de ondernemer had het vermogen (huis etc.) op haar naam en zijn deel was leeg. Een rechtszaak had helemaal geen zin, we konden fluiten naar ons geld.

 

Wil je gratis 7 top strategieën om je klanten vlot te laten betalen?

Download nu!

 

Bestel maar

Natuurlijk is het slim om je huis en je vermogen op de naam van je partner te zetten. Je kunt dan privé niet worden geraakt. Maar voor mensen die kwaad willen lijkt het een feestje. Ze hebben praktisch vrij spel en kunnen zonder consequenties van alles aanschaffen. Ongeveer 3 jaar later probeerde deze ‘klant’ weer wat te bestellen. Gelukkig had ik zijn naam in mijn hoofd gegrift en met vriendelijke toon gezegd: U kunt bestellen als u eerst die andere factuur even betaald! En wat denk je? Natuurlijk niet, nooit meer iets van gehoord.

Wie o wie?

De tenaamstelling (eenmanszaak) van je factuur is heel belangrijk. Mocht je een factuur uit handen geven is het eerste wat de deurwaarder doet de tenaamstelling opvragen bij de gemeente. Dit doet hij om zeker te zijn of het de juiste persoon betreft. Als de tenaamstelling al niet klopt kan een deurwaarder niets doen.

Lege BV’s

Heeft jouw klant een BV? Dan kun je bij het KV.K. checken of er vermogen in zit. Ook dit zegt niet alles, 9 van de 10 keer zit het vermogen in een aparte ‘beheer’ BV. Dit betekent dus als een BV slecht draait en ze hun vermogen elders hebben staan jij kunt fluiten naar je geld, ook als je een faillissement laat uitspreken. En dan hebben we het nog niet over de kosten van een advocaat.

Ooit heb ik een opdracht gedaan voor een bedrijf met meerdere BV’s. Uiteraard werden de inkopen vanuit een lege BV gedaan. Je voelt het al aankomen. Mocht deze BV Failliet gaan dan krijgen de crediteuren geen geld. Nadat ik de boel had geïnventariseerd, kwam ik tot de conclusie dat het foute boel was. Omdat ik daar niets mee te maken wilde hebben heb ik afscheid genomen. Hierdoor is de schade beperkt gebleven.

Energie

Bovenstaande voorbeelden laten zien hoe jij soms naar je geld kunt fluiten. En los van de operationele kosten heb jij ook nog eens de BTW afgedragen. De omzet zit in je resultaat, maar niet op je bankrekening! Los van geld kost dit veel te veel tijd en energie. Hoe kun je dit nou voorkomen?

Hieronder lees je een paar simpele stappen die je kunt zetten.

  1. Nieuwe klant? Laat ze vooraf betalen.
  2. Geef duidelijk aan wanneer je wat factureert en wat jouw betalingstermijn is.
  3. Heb je te maken met een BV? Trek ze na bij de KvK
  4. Vraag bij de KvK naar de goede tenaamstelling
  5. Maak een goede debiteuren procedure
  6. Luister naar je gevoel
  7. Blijf vriendelijk

Ik hoop niet dat je veel met dit soort mensen in contact komt. Heb je zo’n leuke klant maar is die slecht in het betalen van je factuur? Dan is het niet je ideale klant. Een ideale klant is namelijk iemand die blij is met wat je doet en vlot betaalt. Zorg dus dat je werkt met ideale klanten en neem afscheid van mensen die niet betalen. Hierdoor kom jij in een positieve flow en krijg je rust en meer winst op je bankrekening.

Heb je toch een probleemgeval en wil je er eens over sparren? Blijf niet langer piekeren maar maak direct een afspraak. Dan kijken we samen hoe we jouw geval aan kunnen pakken.

Ja, ik wil een afspraak maken!