De beruchte bonnetjes

Je bent een ambitieuze vrouw en hebt een serieuze onderneming. Je bent heel druk bezig om van je bedrijf een succes te maken. Als je thuis komt ligt er ook nog veel op je te wachten. Eigenlijk heb je hier niet zo’n zin in want je houd je liever bezig met je passie dan met het huishouden. Maar wie moet het anders doen? Je aankopen voor je bedrijf gaan tussen neus en lippen door. Maar gelukkig bewaar je de bonnetjes voor je bedrijf altijd goed.

Misschien doe je de boekhouding zelf of breng je alles naar je boekhouder? Voor allebei is het belangrijk om de bonnetjes in orde te hebben.

Ik wil meer tips voor mijn boekhouding!

Waar heb ik dat bonnetje?

Elke keer neem je het weer voor om de kassabonnetjes gelijk te verwerken in je administratie. Maar voor je het weet ben je weer een week of zelfs een maand verder. Je gaat de boekhouding bijwerken en dan kom je erachter dat je toch bonnetjes weer kwijt bent! Zitten ze nog in je portemonnee of in je jaszak gekreukeld? Je boekt ze toch maar in op de kosten, want misschien vind je het bonnetje nog wel. Tegen beter weten in hoop je dit natuurlijk.

Inkt weg

Ik zie om mij heen veel ondernemers worstelen met de beruchte bonnetjes. Vaak raken deze bonnetjes kwijt of zijn niet meer te lezen na verloop van tijd. Wist je dat deze gladde bonnetjes na een jaar helemaal niet meer te lezen zijn? Dit komt omdat de rollen van kassabonnen van een glad materiaal zijn waar de inkt van verdwijnt na verloop van tijd.

Deze kassa bonnetjes zijn wel het bewijs dat je een zakelijke aankoop gedaan hebt. Het gaat van je zakelijke bankrekening af. Dit betekent dat je het in de kosten van je bedrijf mag meerekenen en dat de B.T.W in mindering gebracht mag worden op de B.T.W die je moet betalen. Dit noemen ze voorbelasting.

Welk B.T.W percentage?

Het B.T.W. percentage wat op het bonnetje staat is geldig en dit kan laag 9% en hoog 21% zijn, of een combinatie van die twee. Je kunt een product kopen wat bijvoorbeeld een gedeelte uit 9% bestaat en een gedeelte uit 21%.

Onder op het bonnetje staat meestal het B.T.W. bedrag. Als er op het bonnetje geen B.T.W. staat mag je het ook niet indienen en is het 0%. Het is belangrijk dit precies over te nemen als je zelf de boekhouding doet en niet ervan uit mag gaan dat het boekhoudsysteem het zelf al goed uitrekent.
Dus wat er op het bonnetje staat qua bedrag en B.T.W. is leidend. Mocht je het naar de boekhouder doen dan weet je boekhouder dit.

Geen B.T.W. erop?

Er zijn bedrijven die geen B.T.W. op hun bonnetjes zetten en daarom kan je het best even op je bonnetje kijken als je wat koopt of er wel B.T.W. opstaat. Mocht er geen B.T.W. op staan kun je om een bon met B.T.W. vragen. Dan schrijven ze een bon of ze kunnen op de kassa iets aanvinken zodat je wel een juiste bon krijgt.

Heb ik er recht op?

Je hebt er alleen recht op als je de bon kan overleggen bij de Belastingdienst. Daarom is het zo belangrijk om dit serieus te nemen.

Bewijs:

Als er geen bonnetje is dan moet het op privé geboekt worden. Privé boeken is een term van Boekhouders en er wordt mee bedoeld: Dat het dus niet in je kosten van je bedrijf zit maar dat je er zelf voor opdraait. Je betaalt het dus privé en niet vanuit je zaak. Let dus altijd op dat je een bon/factuur krijgt!

Als je alles opspaart en je gaat het uitzoeken van de bonnetjes pas doen als je B.T.W aangifte weg moet dan kan het wel eens een heel speurwerk worden. Dit kost je heel veel tijd en irritatie. En jouw tijd is al schaars want je hebt het al super druk.

Dankzij de automatisering is er een bonnetjes app om bonnetjes en zelfs facturen in te scannen.
Veel programma’s hebben dit systeem al en het werkt formidabel. Bijvoorbeeld: Snelstart, Moneybird, Visma, E-boekhouden.

Hoe werkt het?

Je maakt een foto van het bonnetje en schrijft in de omschrijving erbij wat het is en de naam van het bedrijf waar je de spullen gekocht hebt. Daarna het bedrag en geef je het akkoord. Hierna zit het al in je administratie zodat je zelf of je boekhouder direct over de gegevens kan beschikken. Degene die dan je boekhouding doet kijkt ter controle even na of alles goed staat en kan dan verder. Als de bedragen afgeschreven zijn van je bankrekening kunnen deze gematcht worden met de juiste bonnetjes. Als het juist is hoeven de originele bonnetjes niet meer bewaard te worden. Het bewijs staat in je computer en de bonnetjes kunnen niet meer vervagen en zijn dus altijd leesbaar.

Dit betekent:

• Altijd bewijs
• Altijd leesbaar
• Geen bonnetjes kwijt
• Tijdswinst (ook voor Boekhouder)
• Geen irritatie meer
• Rust in je hoofd
• Altijd up to date
• Direct overzicht

Wanneer:

Het beste kun je elke avond net als tanden poetsen even nagaan heb ik vandaag iets gekocht voor mijn bedrijf? Zo ja, pak de bonnetjes en scan ze in. Het scheelt je zo enorm veel tijd en je bent steeds up to date met je boekhouding. In de tijd die je over hebt kun je anderen dingen gaan doen voor je bedrijf. Door het inzicht wat je steeds hebt kun je goed zien hoe je ervoor staat. Eindelijk wat meer rust in je hoofd.

Nou ben ik zo benieuwd hoe jij met bonnetjes omgaat en wil dat graag van je horen in de reactie. heb je de stap van automatisering al genomen en zo ja hoe bevalt je dat? Laat even een reactie achter.

Ik gun dat je met mijn tips heel veel tijd gaat besparen. Wil je meer tips om met een aantal simpele stappen een winstgevende onderneming neer te zetten? Ik wil je graag bij de hand nemen om deze stappen met je te bespreken. Je kunt zelf in mijn agenda een afspraak boeken. Ja, ik wil een afspraak voor advies!