Help! Ik heb medelijden met mijn klant!

Ben jij die succesvolle ondernemende vrouw met een goedlopend bedrijf? Je werkt hard maar weet eigenlijk niet hoe je er financieel voorstaat. Er komt veel geld binnen, maar er gaat ook veel geld uit. Aan het eind van het jaar zie je wel hoeveel er over blijft. Je passie heeft al je je aandacht. Maar je focussen op cijfers vind je lastig.

Ik wil de 7 Top Strategieën!

Energie

Je weet heel goed waarom je doet wat je doet. Op papier lijkt alles ideaal. Je doet waar je blij van wordt en verdient er je geld mee. Met dat geld koop je ook een stuk vrijheid. Je krijgt er energie van. Nogmaals, op papier hé? Maar hoe zorg je nou dat je financieel écht onafhankelijk wordt?

Droomleven

Toen je er begon leek alles ideaal. Toch merk je dat je tegen veel dingen aanloopt die het een stuk minder ideaal maken. Daarnaast vind je het financieel ook niet zo simpel. Hoezo vrijheid. Je klanten zijn soms helemaal niet ideaal. Ze zijn net als jij gewoon mensen van vlees en bloed. De een reageert niet op een email, de ander is laat het betalen van die ene factuur. De cashflow hapert. Het ondernemen voelt stroperig aan. Hoezo droomleven. Wat een gedoe!

Stemmetje

Zelfs die klant waar het zo mee klikt heb je toch problemen mee. Ze is ziek geworden. Dit is natuurlijk heel erg. Het is echt heel suf, maar je hebt nog geld van haar tegoed. Daar kan je toch niet over beginnen? Je stuurt een bos bloemen en als je al contact opneemt praat je uitgebreid met haar over haar ziekte. Het is vreselijk wat ze meemaakt. Die ene vraag durf je niet te stellen. ‘Wanneer krijg ik mijn factuur betaald?’ Ergens hoor je een stemmetje in je hoofd dat zegt ‘laat maar zitten’.

Zorg voor jezelf

No Way. Dat kan dus niet. Je hebt een onderneming. Het minste wat je van jezelf mag verwachten is dat je goed voor jezelf zorgt. Als je niet voor jezelf zorgt blijf je in de ‘arme’ situatie hangen en heb je structureel geld tekort. Daar ben je toch geen bedrijf om begonnen? Laat staan dat je je dromen waarmaakt.

Altijd blijven lachen

Hoe ga je nou de confrontatie aan met iemand die ziek is geworden? Hoe ga je om met een klant waar je medelijden mee hebt? Het eerste is luisteren naar haar verhaal. Je zegt dat je meeleeft en het verschrikkelijk voor haar vindt. Ga vervolgens rustig over op de zaken die nog openstaan. Er staat nog een factuur open, wellicht is die aan de aandacht ontglipt. Geef aan dat de uiterste datum is verstreken en verzoek om een betaling binnen bijvoorbeeld 48 uur. Je blijft vriendelijk maar zakelijk.

Onthoud: iemands ziektebeeld heeft niets te maken met het feit dat ze diensten of producten bij je hebben afgenomen. Dat is een transactie en daar staat geld tegenover. Wil je weten hoe je dit soort situaties het beste kunt vermijden? Download dan mijn e-boek Vlot Voldaan. Yes ik wil het E-boek!

Daarin beschrijf ik 7 topstrategieën die zorgen dat jouw klanten vlot de betaling voldoen.

Laat me weten wat je ervan vindt!

Groetjes, Simona

Download hier de 7 TOP strategieën