Zó zet je een overzichtelijke administratie op!

 

Naar de Kamer van Koophandel

Eindelijk heb je de stap gewaagd. Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je bent net 50 geworden en wilt nu echt je passie gaan volgen. Je hebt een fantastisch idee waar iedereen op zit te wachten. Je gaat het maken in de wereld! (Of toch eerst even in Nederland beginnen?)

 

Fundament 

Bij een belastingcontrole moet je de administratie van je bedrijf kunnen bewijzen.

Er komt toch wel meer bij kijken dan een Website openen. Nu je ondernemer bent zal je een administratie bij moeten houden. Het bijhouden van een goede administratie is niet alleen ontzettend belangrijk, maar zelfs noodzakelijk voor je bedrijf. Zonder een goede boekhouding is het namelijk onmogelijk om inzicht te hebben in je financiën, het fundament van je bedrijf. Daarbij is het ook verplicht door de Belastingdienst, bij een belastingcontrole moet je de administratie van je bedrijf kunnen bewijzen.

 

Maar hoe zet je een administratie op? Ik leg je in dit blogartikel uit hoe je dat kunt aanpakken.

 

Wat is een boekhouding of administratie eigenlijk?

Een boekhouding of administratie is simpel gezegd het bijhouden van alle geldstromen in je bedrijf. Dit doe je in eerste instantie natuurlijk voor jezelf. Je wilt weten hoe je ervoor staat, want pas als je een goed inzicht hebt in je inkomsten en kosten weet je ook wat je salaris gaat worden. Bij een eenmanszaak is je salaris de winst die je maakt op de producten of diensten. Je moet hier nog wel Inkomstenbelasting over betalen, dus neem niet teveel salaris op anders kom je later in de problemen. Voor de Belastingdienst is het resultaat ook belangrijk, omdat je hierover inkomstenbelasting moet betalen.

 

Waar bestaat een boekhouding uit? 

De hoofdlijnen zijn:

 

  • Verkoop (omzet)
  • Inkoop
  • Kosten
  • Bank-Kas

 

Deze zaken zijn belangrijk en moet je kunnen overleggen bij de Belastingdienst.

 

Weinig omzet, weinig bij te houden

Stel, je hebt geen of weinig omzet en meer kosten dan kun je het nog in mappen bijhouden. Zo pak je dat aan:

 

Maak een ordner met tabbladen en sorteert apart:

 

  • Inkoop (bonnen/facturen) de leveranciers heten Crediteuren
  • Verkoop (facturen/contant verkoop) deze klanten heten debiteuren
  • Bank (afschriften)
  • Kas (contanten in excel bijhouden)
  • Belastingdienst/BTW alles hiervan bewaren
  • Correspondentie

 

Verzamel hierachter voorlopig de gegevens. Als je een btw aangifte handmatig doet bij de Belastingdienst tel je alle verkoop btw bedragen op, je haalt de inkoop btw bedragen eraf. Het verschil is het bedrag dat je moet afdragen of terugkrijgt.

 

Let op dat je overal bewijzen van hebt en het kunt verantwoorden mocht de belastingdienst je controleren. Dus zonder bonnen kun je niets terug vragen want je hebt geen bewijs.

 

Meer omzet? Gebruik een boekhoudprogramma

Zodra je meer omzet binnenhaalt, is het op die manier niet meer bij te houden. Ga dan op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma. Ik adviseer je er een te kiezen waarmee je bonnen kunt scannen. Hiermee kan je bonnen en facturen snel scannen zodat je nooit meer bonnen kwijt raakt en ze snel kunt verwerken.

 

Heb je genoeg omzet en ben je toe aan een programma? Er zijn online veel goede programma’s te vinden. De meeste bieden een gratis proefperiode aan. Kijk of het iets voor je is, want het zal tijd en kennis van je vragen. Heb je je keuze gemaakt? Vraag zeker advies aan een expert om het eerst goed in te richten. En ga daarna ermee aan de slag. Mocht je het echt niet leuk vinden of je vind dat het te veel tijd opslokt, zoek dan iemand die je kan helpen. 

 

Om een winstgevende onderneming neer te zetten moet je inzicht in je cijfers hebben. Weten wat je omzet is en weten wat je kosten zijn. Zonder het inzicht van deze cijfers kan je niet aan de juiste knoppen draaien en laat die winst echt op zich wachten. Of geldstress ligt op de loer. Wil jij rust ervaren zorg dan voor overzicht in je financiën.

 

Wordt blij van wat je doet

Ik wens je heel veel succes met deze tips voor je boekhouding. En ik wens je veel succes en plezier in je bedrijf. Want daar gaat het om, dat je blij wordt van wat je doet. Dat je er dan ook nog geld mee verdient is natuurlijk mooi meegenomen!

 

Wil je grip op je financiën? 

Ben je net begonnen of ben je al wat langer bezig?  Wil tips hoe je een administratie opzet of hoe je met je cijfers kunt sturen om op een goed salaris uit te komen? Plan dan een gratis 1 op 1 Winstgesprek met mij in. Je kunt het inplannen direct in mijn agenda en ik neem telefonisch met je op. Je kunt mij vragen wat je wilt wat jou verder helpt naar winstgevendheid.

Neem actie 

 

Ja, ik wil een gesprek!

 

Op weg naar een winstgevende onderneming!

 

Simona

Blij met je Boekhouding

de meest persoonlijke en praktische WINST-trainingen