Inzicht in je cijfers door je boekhoudprogramma

Mensen vragen mij regelmatig of ik een goed en makkelijk boekhoudprogramma weet. Liefst gratis. Dit terwijl je cijfers je op de hoogte houden hoe je ervoor staat. Hoeveel winst je hebt en hoeveel salaris je kunt opnemen. Dit lijken mij dus best belangrijke dingen om te weten. Je website of je marketing is ook niet gratis, maar dit is minstens zo belangrijk.

 

Heb jij inzicht in je cijfers?

Veel ondernemers zeggen dat ze ondernemen op gevoel. Maar heel vaak klopt dat gevoel niet met de werkelijkheid. Als ik ze vraag of ze genoeg  inzicht hebben in hun cijfers, of wat de winst percentages zijn van hun bedrijf krijg ik meestal geen duidelijk antwoord. Ze weten wel wat hun omzet is, maar de kosten kunnen ze niet noemen. Terwijl die informatie juist nodig is om je resultaat te weten. 

 

Meten is weten

Meten is weten. Daarom moet je als je winst wilt maken je boekhouding serieus nemen. Als je in het begin van je onderneming staat, is het heel goed mogelijk eerst al je boekhouding in Excel bij te houden en bonnetjes en inkoopfacturen in een ordner. Maar zodra je gaat groeien werkt dat niet meer. Je hebt dan toch echt een boekhoudprogramma nodig. Liefst een die makkelijk in gebruik is en waarbij je met 1 druk op de knop precies weet hoe je ervoor staat. 

 

Simpel boekhoudprogramma?

De meeste geautomatiseerde boekhoudprogramma’s doen zich voor als makkelijk en simpel. Maar in de praktijk valt dat vaak tegen. Toen ik met mijn bedrijf Blij met je Boekhouding begon, heb ik mij verdiept in verschillende ‘simpele’ boekhoudprogramma’s voor eenmanszaken. 

 

Demonstratie

Ik kreeg de ene na de andere demonstratie. Vaak hele aardige mensen waarbij je een klik hebt en gauw ja zegt als je denkt: “Dit is het!” Zo ook bij mij. Het leek zo simpel bij de man die het kwam demonstreren. Rats rats rats, en de boeking stond er in 3 minuten in. Ik was enthousiast en kocht het programma. 

 

Achteraf vrij impulsief, want het was echt een drama. Je kon niets, maar dan ook helemaal niets wijzigen in dat systeem. Ieder typefoutje moest ik tegenboeken. Na 3 maanden nam ik een dapper besluit: ondanks dat ik dit programma een jaar lang moest doorbetalen stopte ik ermee. Weg ermee! Ik vervolgde mijn zoektocht naar een programma dat makkelijk in gebruik was en het inzicht gaf dat ik wilde. Deze keer ging ik beter kijken en uitproberen zodat ik zeker wist dat ik er achter kon staan. 

 

Zoek een voorbeeld

Inmiddels had ik een groot Profit First evenement (ja, dat kon nog in die tijd) en daar kwam ik toevallig  Susanne tegen, die in een dorpje naast mij woont. We besloten samen naar het evenement  te rijden. In de auto kwam het gesprek op boekhoudprogramma’s.  Ze  vertelde dat ze met Snelstart werkt en zij was heel tevreden. Ik dacht gelijk: “Dat is handig, als ik vragen heb kan ik altijd op haar terugvallen. Ik ben ouderwets en hou van direct bellen als iets niet lukt en niet eerst allerlei filmpjes bestuderen. Gewoon to the point. 

 

Inmiddels hebben Susanne en ik een samenwerkingsverband. Zij verzorgt de jaarcijfers voor al mijn klanten en stuurt ze rechtstreeks naar de Belastingdienst. Mijn  keuze voor Snelstart was gemaakt. Tegenwoordig gebruik ik dit programma voor al mijn klanten.

 

Wat is Snelstart?

Snelstart is een redelijk simpel programma waarbij je een koppeling kan maken met je boekhouder. Zodat de boekhouder altijd met je mee kan kijken en helpen waar nodig. 

 

Is het makkelijk en kan iedereen het direct? NEE.

 

Er is echt uitleg van een expert bij nodig.? JA ! En nog iets, je moet er TIJD aan besteden. 

 

En daar zit een probleem. Want vaak willen ondernemers zelf wel hun boekhouding doen, maar ze willen ze er weinig tijd aan besteden. En dat werkt natuurlijk niet. Veel ondernemers besluiten daarom vaak om toch de boekhouding volledig uit handen te geven omdat ze toch liever hun eigen expertise voorrang willen geven. 

 

Tijdsbesparing

Als het programma eenmaal ingericht is en loopt dan heb je een enorme tijdsbesparing. Het is een vol geautomatiseerd programma met scan en herken. Dat wil zeggen als je eenmaal een factuur ingevuld hebt de volgende factuur herkend wordt en het programma dit direct invult. Zelf moet je nog wel kijken of het klopt en akkoord geven. Dit scheelt enorm veel tijd. Een factuur maken is een kwestie van 1 minuut en ook hier krijg je als je eenmaal een factuur gemaakt hebt een voorbeeld en kun je alleen het bedrag bijvoorbeeld veranderen.

 

Handige koppelingen

Naast de koppeling waarmee je online kunt samenwerken met je boekhouder zijn er meer koppelingen mogelijk. Bijvoorbeeld de bankkoppeling tussen je zakelijke bankrekening en je SnelStart-administratie waarbij bij- en afschrijvingen automatisch verwerkt worden in je boekhouding.  Er zijn ook koppelingen mogelijk met de Belastingdienst, urenregistratiesystemen, webshops etc. Hierdoor kan je je boekhoudsysteem ver automatiseren en heb je een enorme tijdswinst om aan je bedrijf te werken.

 

Je weet altijd hoe je ervoor staat

Een ander pluspunt van Snelstart is de app. Daarop heb je een dashboard waarbij je met 1 druk op de knop ziet hoe je er op dat moment voor staat. Je ziet precies hoeveel je hebt verkocht, hoeveel je hebt ingekocht en wat je resultaat is. Met dit overzicht weet je wanneer je acties moet ondernemen, bijvoorbeeld als je te weinig omzet hebt gedraaid.

 

Wil je met mij samenwerken?

Ik heb een pakket ontwikkeld, waarmee mijn klanten in Snelstart samen met mij aan hun boekhouding kunnen werken. Zo profiteren ze van alle voordelen van Snelstart, en van mijn expertise, bijvoorbeeld bij de kwartaalaangifte. In het pakket zit automatisch de Jaarcijfers en support uren voor hulp.

Ook is er een pakket waarbij ik je alles uit handen neem, maar waar je wel het inzicht in je cijfers hebt en begeleiding naar een winstgevende business.

Benieuwd naar deze pakketten voor een vaste prijs per maand? Maak een afspraak in mijn agenda.

Afspraak boekhoudpakket