De basics van een onderneming

Ben je gek geworden?!?

Dat doe je toch niet? Geef je echt je baan op? Alle vragen die je ongetwijfeld als dertiger hoort krijg je nog een keer zo vaak te horen als je de 50 bent gepasseerd. Je bent te oud om nog opnieuw te beginnen. Blijkbaar zit iedereen een beetje zijn of haar tijd uit te zitten. Daar ben je klaar mee. Je leeft maar een keer. En jouw tijd is nu gekomen.

Avontuur

De start van dit grote avontuur ben je begonnen omdat je zelfstandig wilt zijn en meer vrijheid wilde. Je wilt blij worden van wat je doet, want dat is belangrijk ben je achtergekomen. Ook is dit je laatste kans in je leven om een succesvol bedrijf op te starten gezien je leeftijd. Zo voelt dat. Je wilt financieel onafhankelijk zijn zodat je op je oude dag straks niet rond hoeft te komen van je AOW. Als dat er tenminste dan nog is. Van het vermogen wat je opbouwt wil je iets voor anderen betekenen en zelf gaan genieten van de mooie dingen die er zijn in het leven.

Kaartenhuis

Ja natuurlijk snap je zelf ook wel dat er best wat bij komt kijken. Die administratie bijvoorbeeld. Dat is toch best lastig. Cijfers waren al niet je ding, maar nu moet je wel. Niet dat je daar echt zin in hebt. Liever ga je bezig met datgene waarom je überhaupt met je baan bent gekapt. Maar goed, leuk of niet, het is noodzakelijk voor je bedrijf. Zonder een goede boekhouding mis je het fundament van je bedrijf en werk je aan een kaartenhuis dat op instorten staat. Kortom liever even door die zure appel heen te bijten en er gewoon maar eens induiken.

Wat is dat eigenlijk? Een boekhouding?

Het is simpel gezegd het bijhouden van alle geldstromen in je bedrijf. Dit doe je voor de belasting en natuurlijk voor jezelf. Want je wilt weten hoe je ervoor staat, of je genoeg geld hebt en of er überhaupt winst is. Daarom is inzicht hebben cruciaal. Als je goed inzicht hebt weet je ook wat je salaris is. Bij een eenmanszaak is de winst die je maakt op de producten of diensten je salaris.

Blauwe enveloppe

Mis je dit inzicht dan gaat je bedrijf niet succesvol worden. Je verkopen gaan stagneren bij een bepaalde omzet. Je gaat namelijk acties ondernemen die niet juist zijn. Je gaat teveel kosten maken en neemt teveel geld op voor jezelf. Ook heb je geen geld gereserveerd voor de BTW en Belasting. Dit komt allemaal doordat je geen inzicht hebt en je dus niet weet wat je aan het doen bent. Je zit met de gebakken peren als de blauwe enveloppe komt. Het is dus superbelangrijk dit zelf in de hand te houden. Ook als je de boekhouding uitbesteed moet jij als eigenaar van je bedrijf weten hoe je ervoor staat. Je kunt dan namelijk op tijd stappen nemen om bij te sturen.

Waar bestaat een boekhouding uit?

De hoofdlijnen zijn:

  • Verkoop(omzet)
  • Inkoop(kosten die je maakt van producten die je inkoopt om jouw product te kunnen verkopen)
  • Kosten(overige kosten)
  • Bank-Kas(geldstromen)

Deze dingen zijn belangrijk en moet je kunnen overleggen bij de Belastingdienst.

De eerste stap van verkoop en kosten inzichtelijk maken:

Verkoop: Al je verkopen hou je bij in een Excel sheet per maand als je nog geen boekhoudprogramma hebt. Als je facturen stuurt en je gebruikt wel al een programma daarvoor, dan wordt het daarin bijgehouden. Ook kun je dan in dat programma zien wanneer klanten betaald hebben. Het eindresultaat van je verkoop is dus de omzet.

Zakelijke vaste kosten: Dit kijk je na op je banktransacties en noteer je en tel je op bij de variabele kosten hieronder.

Zakelijke variabel kosten: Deze kosten neem je voor bijvoorbeeld 3 maanden of een jaar en deel je door 3 of 12 zodat je een indicatie hebt van deze maandelijkse kosten. Deze kosten tel je op bij de vaste kosten en nu weet je de totale kosten per maand en noteert dat in een Excel sheet per maand.

Privé kosten: Deze kosten haal je van de banktransacties af van je privé rekening. Met deze kosten kun je uitrekenen wat je salaris moet zijn om deze kosten te kunnen betalen.

Ik heb een gratis Excel format voor je betreft de kosten zodat je zelf hier mee kunt beginnen. Deze kun je aanvragen door een bericht te sturen naar: Ja ik wil het format aanvragen!

Dan wordt het format naar je toe gestuurd en kun je er alvast mee aan de slag gaan.

Hoe hou je overzicht?

  • Digitaal boekhoudsysteem (Snelstart, Moneybird, Visma etc)

  • Excel ( noteer alle verkoop, kosten en inkoop)

  • Elke week bonnen scannen in systeem

  • Elke maand boekhouding up to date houden

  • Maak een to do lijst zodat je het niet vergeet

  • Bewaar je bonnen in een ordner als je niet scant

  • Plan je boekhoudmomentje in

  • Alles in 1 ordner opruimen met tabbladen

  • Ruim alles op de juiste manier op, scheelt zoekwerk

  • Direct factureren, niet opsparen i.v.m. omzet

Blij worden van wat je doet is belangrijk én een goede winst draaien!

Jij wilt toch een winstgevende onderneming? Daardoor kun je zelf een goed salaris eruit halen om een mooi leven te leiden. Soms moet je dan dingen doen die minder tof zijn. De hele dag met je passie bezig zijn is natuurlijk ook een Utopie. Verdiep je in alles dat boekhouding heet. Dan gaat het financiële deel écht voor je leven en zie je ook mogelijkheden om verder uit te bouwen. Om niet alleen nu winst te creëren maar ook hoe je dingen in gang kunt zetten zodat je een fijne toekomst hebt.

Maak een afspraak voor een gratis 1 op 1 sessie rechtstreeks in mijn agenda Ja ik wil een gratis 1 op 1 sessie!

Ik wens je veel succes en plezier, op weg naar een winstgevende onderneming.

Simona