Maak in 10 stappen jouw winstplan

Je bent altijd hard aan het werk om je hoofd boven water te houden. Misschien wel te hard. Je bent Zzp-er en elke maand denk je lekker die omzet! Nou gaat ie lekker! Maar veel omzet betekent vaak ook veel kosten. Dan stuur je aan het eind van het kwartaal alles naar je boekhouder en zie je wel weer wat er uit komt. Op hoop van zegen zeg maar. Er zijn 2 mogelijkheden:

a) Je moet betalen. (Hé bah, ik heb niet gereserveerd en nu?)

b) Je krijgt geld terug. (Gelukkig, nu kan ik die dikke rekening eindelijk betalen.)

Brood op de plank

Je bent een chaoot en weet slecht waar je aan toe bent. Om moe van te worden. Omzet, ja, maar van een lekkere flow, laat staan cash flow, is niet echt sprake. Daar sta je met al je ideeën over passie en vrijheid. Het klinkt zo mooi, de werkelijkheid is weerbarstig en soms gewoon zwaar. Hoe gaat het nu met die zogenaamde passie? Voelt het al als ‘moeten’? Want er moet toch brood op de plank komen. De schoorsteen moet roken. Je moet in je eigen onderhoud voorzien en dat valt niet mee.

Wijnen

En dan nog dat andere andere grote ideaal. Dat huisje in de bergen. Of een villa aan zee. Wat jij wilt. Lekker aan de rand van een zwembad met een wijntje in de hand je oude dag slijten. Zorgeloos de zon onder zien gaan. Die leeftijd waarop je dat hoopt te bereiken komt steeds dichterbij. Maar hoe staat het met het berg geld dat je hiervoor nodig hebt? De waarheid is anders en het ideaal lijkt steeds meer door je vingers te glippen. Loondienst lijkt de beste route om nog zover te komen. Is dat wat je wilt? Nee. En het is ook niet nodig. Weet dat de beste ondernemers, al die mensen waar je nu tegenop kijkt, ook vaak zijn gevallen. Een van de verschillen tussen succesvolle en weinig succesvolle ondernemers is dat ze net wat vaker zijn opgestaan. En jij kunt dit ook. Maar moet je wel weten hoe en waar naar toe.

Strategie

In hoeverre heb je een plan dat je helpt je doelen te bereiken? Dan heb ik het niet over alle vage ideeën die nog in je hoofd zitten. Daar gaat het mis. Uit ervaring weet ik dat de meeste ondernemers in deze situatie geen plan hebben. Laat staan een strategie. En zonder plan of strategie doe je maar wat. Succes komt niet per toeval. Het genereren van winst al helemaal niet. Ik hoor je zeggen, allemaal goed en wel Simona, maar hoe doe ik dat? Hoe pak ik dat aan? Hieronder volgt een route waarmee jij je eigen plan creëert. Gratis en voor niks. Omdat ik denk dat je er wat aan hebt. Omdat ik ondernemers hier succes (lees winst) mee heb zien behalen.

Stap 1:

Plan 2 dagen vrij in je agenda. Op deze dagen ga je aan de slag met je plan en leg je de basis voor succes en winst.

Stap 2:

Het is dag 1. Zorg dat je het volgende gereed hebt liggen om lekker aan de slag te gaan met je plan.

Pen, papier, stiften, geeltjes of andere kleuren. Gezond eten, elimineer suiker en andere troep. (Sowieso een goed idee). Pak een flinke pot thee, zet je telefoon uit. Wandel een half uurtje of mediteer nog even voor je start. Zorg dat alle vormen van onrust of afleiding zijn geëlimineerd. Heb je kinderen? Zorg dat ze een dag bij opa en oma zijn.

Sluit je ogen en mijmer eens over het komende jaar of komende jaren.

  • Wat vind ik nou echt leuk om te doen?

  • Waar ben ik goed in?

  • Met wie werk ik het liefste? En hoe daagt deze persoon jou uit om het beste van jezelf te geven?

  • Waar werk ik graag?

  • Wat wil ik niet langer meer doen?

  • Wie gaat mij helpen?

  • Hoe heb ik in het verleden mijn beste omzet behaald? En met welk product?

  • Welke andere producten heb ik die geld opleveren?

  • Welke producten bied ik niet maar wil ik graag mee starten?

  • Welke producten leveren niets op?

  • Wat zijn de kosten van elk product? (Inclusief ontwikkeling en marketing).

Werk dit allemaal uit op papier. Je kan vast nog meer dingen bedenken die voor jou relevant zijn. Zoals schaalbare verdienmodellen, oftewel tijd die los staat van het inkomen dat je verdient. Je kan dan denken aan zaken als een training of online training. Hoeveel omzetstromen heb ik nu? Wat is mijn grote toekomstdroom? Hoeveel geld heb ik daarvoor nodig? Hoeveel moet ik jaarlijks opzij zetten om dit te bereiken? Hoeveel winst heb ik dan nodig? Ga zo maar door.

Bij het stellen van deze vragen zijn er 4 belangrijke dingen waar je aan moet denken:
  1. Alles is aan te passen
  2. Eerst de grote lijnen en later de details
  3. Schatting van kosten
  4. Inzicht in cijfers

Stap 3:

Pak een flipover of een groot wit vel papier en deel dit op in 12 kolommen. Deze 12 kolommen zijn de 12 maanden. Voordat we starten is het handig om je vakanties in te plannen. Geef aan in welke maanden ze vallen. Besef je dat in de meeste gevallen december een minder productieve maand is dan september. Dit heeft invloed op je planning.

Bestudeer alles wat je in stap 2 hebt beschreven en verdeel ze onder in grote projecten en activiteiten. Zet alle grote projecten en activiteiten van het aankomende jaar op een memosticker. Gebruik naar eigen inzicht verschillende kleuren, dit helpt in het overzicht. Noteer ook de projecten en activiteiten die je niet eerder hebt gerealiseerd maar wel wilt opstarten. Wil je elke maand een workshop geven? Plak in alle 12 kolommen een memosticker met het woord ‘workshop’. Sommige dingen doe je misschien alleen in de zomer, anderen komen eens per kwartaal terug. Verdeel je activiteiten over het hele jaar.

Het is een plan

Voor alles geldt, het is een plan en een plan kan altijd bijgesteld worden als de route naar succes niet de juiste blijkt. Start met alles vanuit je missie en sta stil bij waarom je doet wat je doet. Doe dit in rust en de goede energie. Het gaat er bij het creëren van je plan wel om dat de ideeën en acties realistisch zijn, oftewel je projecten en activiteiten zet je in om winst te creëren. De schoorsteen moet roken, zo onderscheid een ondernemer zich van de hobbyist.

Voorbeelden van projecten en activiteiten die je wilt uitvoeren of inzetten:

  • Training geven (als dit elke maand is maak je 12 geeltjes)
  • workshop geven
  • Lezing
  • Cursus volgen
  • Blogs schrijven
  • Social media
  • Netwerken
  • Producten
  • Online training
  • Boek schrijven
  • Vakantie organiseren met doelgroep
  • Winstadvies
  • Jaartraject

Je hebt nu een flipover met alle onderdelen per maand. Kijk of je deze projecten goed hebt verdeeld, zodat je jezelf in bepaalde periodes niet overbelast.

Voorbeeld schema:

jan

febr

mrt

apr

mei

juni

juli

aug

sept

okt

nov

dec

2 vip klanten

2 vip

2 vip

2 vip

2 vip

2 vip

vakantie

2 vip

2 vip

2 vip

2 vip

2 basis klanten

2 basis

2 basis

2 basis

2 basis

basis

2 basis

2 basis

2 basis

2 basis

workshop

workshop

workshop

workshop

workshop

workshop

workshop

workshop

4 online cursus

4 online

4 online

4 online

4 online

4 online

4 online

4 online

4 online

4 online

2 winst advies

2 adv

2 adv

2 adv

2 adv

2 adv

2 adv

2 adv

2 adv

2 adv

Het gaat om jouw ideale leven dus prop het niet te vol en zorg dat je genoeg tijd over hebt voor jezelf en voor je andere sociale activiteiten. Wil je activiteiten ontplooien? Dat betekent dat je vanaf nu dagelijks werkt aan dat ene ding. Wil je een online cursus lanceren? Je hebt tijd nodig om deze te ontwikkelen en lanceren. Overigens liever andersom en verkoop voor een gereduceerd tarief een beta versie. Zo weet je gelijk of er behoefte aan is en maak je niet iets waar klanten niet op zitten te wachten. Spendeer dagelijks een half uur aan de nieuwe cursus. Zo werk je gestaag aan de toekomst die je voor ogen hebt en blijft het behapbaar.

Nu weet je in grote lijnen wat je aankomend jaar gaat doen.

Stap 4:

Ga er nog een nachtje over slapen.

Dag twee – de verdiepingsslag

Stap 5:

Bekijk je schema en voel of je er nog steeds blij van wordt of dat er wat zaken moeten worden aangepast. Waarschijnlijk is het laatste het geval.

Stap 6:

Geef je producten goede tarieven. Start met je beste product, maak daar een zogenaamde high end offer van. Hoeveel wil je daarvan per jaar verkopen? Verdeel ze in maanden. Doe dit voor alle producten die je wilt verkopen. Nu kun je een eerste prognose van je omzet maken.

Stap 7:

Bepaal je kosten Je weet wat je vaste kosten zijn. Realiseer je goed, dat om dingen te laten slagen, jij zult moeten investeren. Wil je een online training maken maar heb je niet de kennis noch de tools? Om dit uit te zoeken kosten tijd en geld. Of je besteedt alles uit. Ook dan kost het tijd om voor jou de juiste partij of persoon te vinden. Doe dit voor alle onderdelen. Nogmaals, grote lijnen, maar neem stelposten op zodat je jezelf niet rijk rekent. Doe dit voor al je projecten. Bereken wat de totale kosten zijn en neem dit op in het geheel. Zorg voor inzicht in je cijfers. In wat je nu hebt en wat je kunt investeren om in de toekomst te groeien. Op een manier die jouw cashflow aankan. Dit betekent dus inzicht in cijfers om te weten wat iets kost.

Stap 8:

Bereken de winst door je kosten van omzet af te trekken. Belangrijk, vergeet niet om een percentage voor je inkomstenbelasting te reserveren. Heb je echt geen idee waar je rekening mee moet houden? Vraag je boekhouder of hij of zij hier inzicht in kan verschaffen. Besef wel dat het noodzakelijk is dat je dit soort kengetallen voor jezelf super goed op de bril hebt. Anders doe je maar wat en kom je misschien voor vervelende verrassingen te staan. Die toestanden kun je jezelf eenvoudig besparen door je eigen cijfers goed te snappen.

Stap 9:

Splits je plan in 4 kwartalen. Zo heb je beter inzichtelijk welke stappen je wanneer moet nemen. Een verdere verdieping kun je zowel op omzetniveau of op klantniveau doorvoeren. Daar bedoel ik mee dat je weet hoeveel klanten je per kwartaal of maand nodig hebt om aan je omzet- en winstdoelstellingen te kunnen voldoen. Ik lever verschillende pakketten in verschillende prijscategorieën. Ik reken per kwartaal uit hoeveel klanten ik per product mezelf als doel stel.

Voorbeeld:

  • 20 Vip klanten 5 per kwartaal

  • 20 basis klanten 5 per kwartaal

  • 20 winstadviezen 5 per kwartaal

  • 40 online trainingen 10 per kwartaal

  • 8 workshops 2 per kwartaal

Afhankelijk van je doelen en producten is dit per onderneming totaal verschillend. Dit plan is je leidraad en gaat je helpen om doelgericht de acties uit te voeren die nodig zijn om je plan te realiseren. Ga eens uit je comfort zone en bekijk hoe je jouw doelgroep kunt helpen. De producten of diensten die je hebt moeten een probleem oplossen. Mede door dit plan krijg je focus om je doelen te behalen en een winstgevende onderneming te runnen. Als je begint met een plan en je neemt de juiste acties, dan pas ben je op weg naar winstgevendheid.

Stap 10:

Splits je kwartaal plan in weken. Maak een excelsheet op weekniveau. Zet activiteiten in de weken die je moet doen om je doelstelling te behalen.

Acties voorbeeld:

Wk 1

Wk 2

Wk 3

Wk 4

Wk 5

Wk 6

Wk 7

Wk 8

Wk 9

Wk 10

Wk 11

Wk 12

Strategie social media

kalender Social media

Implementatie Social media

Uitrol social media

Productie Social media

Productie Social media

Productie Social media

etc

etc

etc

etc

etc

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Blog

Onderzoek Creëren online cursus

Onderzoek Creëren online cursus

Onderzoek Creëren online cursus

Strategie verkopen online cursus

Strategie verkopen online cursus

Creëren weggever

Marketing weggever

start sales ebook oid

Start sales cursus

sales cursus

Iteratief maken cursus

etc

Afspraken 2

Afspraken 2

Afspraken 2

Social media

Afspraken 2

Afspraken 2

Afspraken

Social media

Afspraken

Afspraken

Afspraken

Social media

Voorbereiding workshop

Geven workshop

Voorbereiding workshop

Geven workshop

Voorbereiding workshop

Geven workshop

Voorbereiding workshop

Geven workshop

Website

Website

Website

Website

Website weggever

Website

Website

Pagina verkoop cursus

Dit voorbeeld kun je verder uitwerken met bijvoorbeeld content planning voor social media.

Wil jij ook zonder hard te werken een goed salaris als resultaat? Dus meer tijd en meer geld om leuke dingen te doen met je gezin? Maak dan nu jouw eigen winstgevende plan. Met een stevig plan werk jij gestaag aan je toekomst. In een jaar doe je misschien niet zoveel. Maar wat je in 5 jaar kan veranderen in je leven is ongelofelijk. En heb je zicht op dat huisje in de bergen of dat glas wijn aan de rand van het zwembad.

Wil je ook dit ideaal beeld bereiken? En heb je hulp nodig om tot een goed plan te komen? En wil je een strategie om dit te bereiken? Wat je vraag ook is, schroom niet om een afspraak met me te plannen. Ik help je graag verder. Ja ik wil een afspraak maken voor meer inzicht in winst!