I love my car

Je wilt gaan kijken naar een nieuwe auto. Je voelt je trots, want dit wordt de eerste auto die je zelf hebt verdiend met je bedrijf. Je komt aan bij een autocentrum in Veenendaal, zo eentje met veel dealers bij elkaar. Ze staan allemaal op een rij: BMW, Audi, Mini, Volvo, Toyota. Je weet gewoon niet welke je moet kiezen.

Wordt het een Mini? Je loopt erom heen en gelijk komt er zo’n gladde jongen op je af. “Zo mevrouwtje, wil je een rondje rijden?” Je rijdt een test rondje, en denkt: dit is geweldig! “Ik neem hem.”, hoor je jezelf opeens zeggen. Hij kost € 43000,– , een rib uit je lijf, maar je verwent jezelf.

“Oké”, zegt de verkoper. “Wanneer kom je hem halen?” “Donderdag”, antwoord je.

“Oké, tot donderdag.”

In je hoofd gaan alarmbellen af, want hij vraagt helemaal niet hoe en wanneer je gaat betalen. Best apart voor een autoverkoper… maar goed, jij gaat naar huis. Yeah! Donderdag ga ik mijn nieuwe Mini halen!

donderdag

“Hoi ik kom mijn nieuwe auto ophalen.”

“Stap maar in zegt de verkoper”. Hij tikt op het raam. jij draait het open en zegt:” Ja, wat is er?”

Hij zegt “centjes?” “eh, heb ik niet geregeld, want je hebt er niets over gezegd toen je de auto verkocht.” “Eerst centjes” zegt hij “en dan krijg je de auto mee.”

Oeps, een gevalletje miscommunicatie.

Je ziet de gevolgen van een verkoopgesprek waarin niet over geld wordt gesproken.

Wanneer geldzaken niet duidelijk worden geregeld, betalen klanten niet, of te laat.

Als de verkoper in zijn gesprek gezegd had: “Eerst betalen en dan krijg je de auto mee”, had je dit heel normaal gevonden.

Waarom dan niet in jouw business?

Zorg in je verkoopgesprek voor duidelijkheid en bespreek de geldzaken. Hoe opener in je verkoopgesprek over geld bent, hoe duidelijker het is voor je klant.

Als de deal rond is zeg je gewoon: “zo, en nu gaan we het over geld hebben.”

Bespreek of er contant, per bank of incasso wordt betaald, en spreek de termijn af. Het liefst van te voren, of na 7 dagen. Pas je voorwaarden hierop aan.

Leg de afspraken vast op papier, en stuur een bevestiging naar je klant. Hier kun je later op terug vallen. Als je later de factuur gaat mailen, zet je in de mail iets in de trant van:

Nogmaals bedankt voor je aankoop, na ons fijne gesprek mail ik je hierbij de factuur toe.Volgens onze afspraak in ons verkoopgesprek hebben wij samen afgesproken dat je de factuur vooraf of na 7 dagen zou betalen. (Wat je afgesproken hebt.)Ik zie de betaling graag tegemoet. Bedankt en ik zie of spreek je snel weer.

Groetjes

Wil je een gratis 1 op 1 sessie, om te kijken wat ik voor je kan doen om je te helpen met de openstaande posten en je boekhouding? Kijk dan snel in mijn agenda, en maak zelf een afspraak van 2 uur.

Www.calendly.com/blijmetjeboekhouding/

Op 12 september geef ik een gratis workshop. Meld je nu aan, er zijn nog een aantal plekken vrij.

www.blijmetjeboekhouding.nl/gratis-vib-workshop/

Zie ik je snel?

Groetjes Simona