Yes! Ik hoef geen BTW te betalen!

Laatst sprak ik een vrouwelijke ondernemer met een dienstverlenend bedrijf. Ze zei: ‘Gelukkig hoef ik geen BTW te betalen’. Ik vroeg waarom zij daar zo blij mee was, of ze misschien veel aan het buitenland verkoopt of BTW verlegd heeft, want dat zou een logische verklaring kunnen zijn. Dat was niet de reden.

‘Nou nee, ik lever alleen diensten in Nederland maar het gaat momenteel niet zo lekker en heb helaas weinig geld te besteden’.

Nou lijken hier twee zaken te spelen. En ze zijn alle twee funest voor je bedrijfsvoering.

  1. Als je geen BTW hoeft te betalen (of zelfs terugkrijgt) betekent dit dat je omzet te laag is geweest ten opzichte van de kosten.
  1. Het lijkt er op dat de ondernemer geen BTW geld heeft gereserveerd en nu blij is dat ze überhaupt niets hoeft te betalen.

Over beide zal ik iets meer uitleggen.

    1. BTW betalen (en hopelijk niet ontvangen)

Stel je levert diensten voor 21% BTW. Voor alle diensten die je levert betekent het dat je 21% BTW moet afdragen aan de belastingdienst. Deze 21% BTW moet apart gespecificeerd zijn op je factuur. Als je vanuit je bedrijf een aankoop doet is de BTW 21% of 9%. Deze inkoop BTW, oftewel voorbelasting, mag je in mindering brengen van het totaal ontvangen BTW. Dit is namelijk geld dat je terug krijgt van de belasting. Als je alle ontvangen BTW en betaalde BTW bij elkaar op- en aftrekt houd je een restpost over.

Krijg je dan nog geld van de belasting, dan ligt je omzet te laag ten opzichte van de kosten die je hebt gemaakt. Uiteraard kan dit een keer gebeuren, maar dan heb je gericht een grote investering gedaan die noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering op de lange termijn. In alle andere gevallen, zorg voor een hogere omzet of stuur je kosten fors naar beneden bij. En optimaliseer dit vooral. Dan loopt je bedrijf goed en ben je blij dat je elk kwartaal BTW mag betalen.

    1. Geld van de belasting bij jou in bewaring

Eigenlijk is het heel simpel. Geld van de belasting is geen geld van jou. Het ligt tijdelijk op je bankrekening te rusten tot het moment dat je dit moet afdragen. En dit moment bepaal je niet zelf. Daarom is het belangrijk het BTW geld altijd te reserveren. Zo kom je nooit in de problemen op het moment dat je dit moet betalen.

Verleidingen, hoe weersta je ze….

Geld dat op je rekening staat, het is net alsof het van jou is. Dit is psychologisch natuurlijk onhandig, het lijkt alsof je meer hebt dan dat je eigenlijk hebt. Tijd voor een slimme aanpak en alle verleidingen de deur uit te doen. Open een aparte bankrekening en geef deze de naam Belasting. Als je dan geld naar aanleiding van jouw verkoopfacturen ontvangt kun je de 21% die je bovenop het verlenen van je diensten krijgt gelijk doorsluizen naar deze aparte rekening. Doe dit direct, zo blijft je eigen rekening ‘zuiver’ en hoef je aan het einde van het kwartaal niet naar dat geld te zoeken omdat je onverhoopt toch teveel hebt uitgegeven. En geloof me dit geeft veel ondernemers heel veel rust.

Ik heb stiekem het geld toch nodig

Dit moet toch wel even kunnen? Wanneer je deze situatie ervaart dan moeten de alarmbellen afgaan. Je onderneming staat onder water of je hebt privé teveel geld uit je bedrijf getrokken. Tijd om op onderzoek uit te gaan. Als je de BTW niet kan overhouden, dan heb je überhaupt geen winst….

Een winstgevende onderneming dat is waar het om draait.

Ervaar je een van bovenstaande problemen? Krijg je structureel BTW terug, of wil je het geld dat van de belastingdienst is gebruiken om andere gaten te dichten? Dan wordt het hoog tijd je bedrijf eens onder de financiële loep te leggen.

Probleemanalyse:

In de basis is het natuurlijk simpel. Je hebt een cash probleem, en vaak weet je zelf ook wel de issues liggen. Kort komen ze neer op het volgende:

  1. Te weinig omzet (tekort aan klanten) Dit probleem kan in sales dan wel marketing liggen. Weten mensen je te vinden? Bied je oplossingen / diensten / producten waar je klanten op zitten te wachten? Kan je een deal ‘afsluiten’? Heb je eigenlijk geen idee? Een ding helpt niet, en dat is blijven piekeren. Vraag hulp en onderzoek waar je probleem ligt. Van daaruit vind je de oplossing die voor jou van toepassing is.
  1. Teveel kosten Heb je wel omzet maar maak je kosten die eigenlijk structureel te hoog liggen? Staan je marges continue teveel onder druk? Uiteraard is het altijd raadzaam om te kijken waar je kosten kunt besparen. Check bijvoorbeeld eens je online abonnementen. Heb je ze echt allemaal nodig? Zijn er gratis of goedkopere alternatieven? Onderzoek dit. Koop nog niet direct die nieuwe Apple. Heb je deze nu wel echt nodig? Met deze instelling houd je meer over en met betere marges heb jij een hogere winst. Kom je er niet uit? Zoek iemand die je kan helpen de boel scherp te krijgen.
  1. Te lage tarieven Verkoop je je producten maar houd je onvoldoende over dan kan het ook zijn dat je kostprijs berekening niet winstgevend is. Daarmee snijd je jezelf enorm in de vingers. Onderzoek eens of je wel alle kosten goed meeneemt. Je kunt dit breder trekken dan dat je nu misschien denkt. Hoe secuurder je dit aanpakt hoe beter het is voor je marges. Kom je hier niet uit of wil je je eigen kostprijs berekening eens doorlichten? Zoek iemand die je hierbij kan helpen.

Hoe nu verder

Vaak ligt het probleem niet op een vlak maar kun je door flink te optimaliseren winst boeken op alle drie de terreinen. Dit geldt overigens ook als je geen problemen ervaart, ergo, dan wordt het nog veel mooier!

Het neerzetten van een goedlopend, lean & mean bedrijf geeft meer winst, rust en bovenal vrijheid! En wie wil dat nou niet. Iedereen toch?

Wil jij ook de mate van winst, rust en vrijheid in je leven vergroten? En zelfs gaan richting financiële onafhankelijkheid? Weet dat dit dichter bij ligt dan je denkt! Om dit te bereiken zijn er vier zaken die je nodig hebt.

  • Mindset

Als je met een positieve mindset onderneemt los je problemen eenvoudig op en weet je veel beter de juiste klanten, netwerk en uiteindelijk geld aan te trekken.

  • Plan

Met een goed financieel plan creëer je een winst voor de toekomst. Wat is je product en hoe ga je dit vermarkten? Hoeveel moet ik verkopen? Welke kosten ga ik wanneer maken? Hoe houd ik deze zo laag mogelijk? Antwoorden op deze vragen komen terug in je plan. Je maakt een forecast per jaar, maand en misschien zelfs week niveau. Zo weet je precies aan welke touwtjes je wanneer moet trekken.

  • Strategie

Hoe ga je winstgevendheid bereiken met de tools die je voorhanden hebt en bereik je daar je doel mee? Een financiële planning voor de korte en lange termijn is van levensbelang. Je boekhouding is de bijbel die je laat zien hoe je ervoor staat en wat je moet doen om winstgevend te zijn, te blijven, en bovenal te groeien.

  • Actie

Je moet actie ondernemen want zonder actie gebeurt of verandert er niets. Het kan natuurlijk een keuze zijn niets te doen, dan weet ik ook zeker dat je niet zo winstgevend zult zijn als dat mogelijk is, laat staan dat je ooit financieel onafhankelijk zult zijn. Wil je toch die stap zetten? En samen een winstplan maken voor je bedrijf?

Plan een gratis 1 op 1 sessie in www.calendly.com/blijmetjeboekhouding

En download gelijk mijn gratis tools! www.blijmetjeboekhouding.nl/gratis-e-book/

Wanneer je je hebt aangemeld houd ik je de komende tijd op de hoogte van meer slimme trucs om je winst flink te vergroten. En wie wil dit nou niet.

Geniet van je week!