Meer winst met je ideale klant

Heb jij een eenmanszaak en sta je er alleen voor? Je moet de kost verdienen en staat onder druk om omzet te scoren. Je werkt hard om al die klanten te vinden die bij jou iets willen bestellen. Je belt je rot en gaat naar iedere netwerk bijeenkomst die er is. Want er komt helaas niemand vanzelf naar je toe. Je hoopt dat er klanten zijn die jou gaan bellen als ze iets nodig hebben. Herken je dit? Dit noemen we ‘hoopmarketing’. En daar ga je niet zo heel veel mee bereiken..

Scrollen maar

Gisteren sprak ik een ondernemer. We kletsten wat over ditjes en datjes, en ik vroeg haar hoe het ging. ‘Nou’ zei ze, ‘ik heb een rotdag. Zo’n dag waar niets uit je handen komt. Ik zit alleen maar maar op Facebook en Linkdin te scrollen. Ik baal dan zo van mezelf! Ik zit achter m’n laptop maar m’n hoofd zit helemaal vast. Uiteraard op het moment dat ik het niet kan gebruiken. Ik moet omzet hebben om de rekeningen te kunnen betalen. De druk op deadlines loopt op. Ik heb geen geld en weet verder niet goed hoe ik ervoor sta.’

Herken je dit? De tijd begint te dringen. Je ben zo rond de 50 en hebt geen jaren meer om dat droomleven te bereiken. Wat je nu doet brengt je ook niet echt waar je op had gehoopt. Op deze wijze ondernemen kost je enorm veel energie , dit houd je niet vol. Waar eindigt dit? Terug in loondienst moet je niet aan denken. Maar een oude dag in is wel het allerlaatste. Je wilt, net als al die andere ondernemers die het allemaal lijkt te lukken, winst en geld om al je dromen waar te maken.

ratrace

Als jij mee doet aan de ratrace die ‘jagen op klanten’ heet moet je je afvragen of je wel met de ideale klant werkt. Je jaagt op klanten, dit noemen we push marketing. Wat als je nou super aantrekkelijk wordt voor de juiste klant? Dat deze gewoon maar in de rij staan om door jou geholpen te worden? Dat je aantrekt als een magneet? Dan doe je aan pull marketing. Maar hoe kun je dit nou creëren ?

Als jij niet met je ideale klant werkt weet je überhaupt niet waar je klant op zit te wachten, het verkopen van je diensten of producten kost je veel energie en je blijft rennen om hier en daar omzet te maken. Je bent niet aantrekkelijk genoeg zodat klanten niet vanzelf bij jou uitkomen. Je hebt wel een aantal klanten en bij sommigen merk je dat het verkopen heel soepel gaat. Daar wil je er wel meer van! Tijd om een blauwdruk van deze klant te maken.

Ideaal klantprofiel

Voordat je weet wat je gaat verkopen moet je beginnen met je het profiel van je ideale klant. Voor deze klant verkoop je een oplossing van zijn of haar probleem. Kortom in plaats van start met je grote Waarom (Why) start je eens met voor Wie (Who).

Opdracht 1:

Plan een dag in je agenda om te gaan nadenken over wie je ideale klant is. Geef deze persoon een (fictieve) naam. Waar wordt je nou heel blij van als je iemand mag kiezen om mee te werken? Belangrijk in dit hele proces is dat je kiest. Je kiest. En je kiest. Als je er voor iedereen bent ben je er voor niemand. En tot op heden heeft dit je niet ver gebracht. Kortom, kies!

KIES:

Man of vrouw (naam) ——————————————————————————-

Leeftijd—————————————————————————————————

Woonplaats of gebied——————————————————————————–

Heeft hij of zij kinderen——————————————————————————

Getrouwd of alleenstaand—————————————————————————

Wat voor opleiding————————————————————————————-

Beroep—————————————————————————————————–

Welke bevoegdheid————————————————————————————-

Bedrijf soort———————————————————————————————–

Hobby’s—————————————————————————————————–

Bijvoorbeeld wat voor bladen lees hij of zij——————————————————–

Wat is haar favoriete vakantie land. —————————————————————-

Welke auto rijd hij of zij———————————————————————————

Welke tv programma’s———————————————————————————-

Van welke kledingstijl —————————————————————————————–

Hoe omschrijf je haar of hem————————————————————————–

Karakter——————————————————————————————————

Etc, etc het kan niet gek en gedetailleerd genoeg zijn. Wat doet hij of zij en wat houdt haar of hem bezig?

Opdracht 2:

Onderzoek het probleem van je ideale klant. Nodig ze uit voor een kop koffie en vraag ze het hemd van het lijf. Belangrijke tip, vraag door op elk antwoord dat ze geven (5x waarom). Hierdoor kom je tot de kern van de zaak. Vraag ook door op het gevoel dat dit de klant geeft. Want bij de emotie zit het probleem. En wat het met ze zou doen als dit probleem zou worden opgelost. Mensen kiezen namelijk op gevoel. Als jij het probleem heel goed kent, dan weet je jouw klanten veel beter te raken. Je lost zelfs uiteindelijk niet het probleem op, maar levert een oplossing welke de klant een ‘goed gevoel geeft’. Ze zijn niet bang meer maar slapen lekker. Op basis van het probleem en de gevoelens die bij de klant leven creëer jij je content. Jij kent je klant als geen ander. Hierdoor word je vanzelf uniek. Dit is het moment dat klanten kiezen voor jou in plaats van andersom.

Body producten

Ooit verkocht Ik lichaamsproducten zoals bodylotion enzovoort. Ik vroeg mij af waarom er niemand op mijn site kwam en waarom er niet besteld werd. Ik had een dure hele mooie website laten maken maar was 1 belangrijk ding vergeten. Namelijk ‘wie is mijn ideale klant en wat wil deze nou echt?’ Nadat ik mijn klantprofiel duidelijk had ben ik begonnen met het onderzoek.

Gratis producten

Mijn gesprekken met mijn ideale klanten waar ik heel blij van werd gingen nooit over de producten. Ik nam ze mee en gaf ze gratis weg. Wat denk je? Oké bedankt ‘ik ga naar je website kijken’. Uiteraard heb ik daar nooit meer iets over gehoord. Als ik verder ging praten met deze leuke ondernemende vrouwen, kreeg ik veel over hun problemen met cijfers te horen. Dat vond ik ook makkelijk om over te praten dus kwam het gesprek bijna altijd hierop uit. Kortom ik had mijn eigen ‘waarom’ ook nog niet goed inzichtelijk. Het lag niet bij bodyproducten maar bij cijfers. In die gesprekken over cijfers gaven mensen waar ik graag mee wilde werken aan dat ze onvoldoende tot geen inzicht in hun winst hadden en dat ze zich hierdoor heel onzeker voelden. Ze wisten eigenlijk niet waar ze financieel aan toe waren.

Juiste diensten

Met dit inzicht heb ik het afgelopen jaar mijn nieuwe diensten op basis van mijn passie (‘ kloppend hart voor kloppende cijfers’) en mijn ideale klant ontwikkeld. Het probleem van mijn doelgroep is ‘gebrek aan inzicht in cijfers en lage winstmarges’. Ik help mijn doelgroep door goed inzicht beter te sturen op winst. En uiteraard het fijne gevoel dat daar bij komt kijken, want grip op je cijfers geeft een gevoel van controle en rust. En de blijdschap en dankbaarheid als iemand haar eigen winst structureel ziet stijgen! Ik werk nu alleen nog maar met vrouwen waar ik een klik mee heb en echt blij van wordt. Dit is de grootste eyeopener van mijn onderneming geweest. Ik heb het geleerd van andere coaches en geef dit advies weer door. Het werkt echt!

Hoe nu verder?

Nu heb je antwoord een aantal vragen: Wie is je ideale klant en wat is zijn of haar probleem? Wat doet dit probleem met de klant? Hoe voelt hij of zij zich hierbij? Hoe los ik zijn of haar probleem op? Wat voor producten kan ik hier voor aanbieden? Welke gevoelens ervaart de klant door de oplossing?

Het krijgen van succes en het hebben van een winstgevende onderneming verkrijg je niet alleen door het opstellen en aantrekken van je ideale klant. Het bestaat uit meerdere facetten. Maar het begint wel met het onderzoeken en bevragen van je ideale klant. Daarna ga je aan de slag met een heldere strategie om je doel te bereiken.

Om je op weg te helpen heb ik eenJa, ik wil meer tips! geschreven welke je helpt te ontdekken wat je kunt doen om meer inzicht in je eigen cijfers te krijgen.

Heel veel succes met het maken van je ideale klantprofiel! Het blijft een van de belangrijkste processen om mee te beginnen. Vind je het leuk om je ideale klant met mij te delen? Reageer onder deze blog. Ik ben heel benieuwd, laten we online een leuk gesprek hierover voeren!

Liefs Simona

Ja, doe mij maar dat E-book!